Kilka słów o mnie
Bloguję od 2005 roku. Jestem absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Pracuję w jednej z państwowych instytucji publicznoprawnych, a wolne chwile poświęcam mojej rodzinie, przyjaciołom i oczywiście fantastyce. To właśnie koleżanki skierowały moje zainteresowania w stronę niezwykłego świata książki, filmu, serialu czy gry. A nawet znalazło się wśród nich miejsce dla mangi i anime. Bywam na lokalnych eventach poświęconych fantastyce. Można znaleźć mnie na Pyrkonie, raz w cosplay'u, raz bez.
  • Preferencje literackie: fantastyka, kryminał, thriller, horror, biografia muzyczna, literatura obyczajowa, manga/komiks.
  • Preferencje muzyczne: rock (hard rock, classic rock), heavy metal (thrash/black/death/doom/power/speed metal) oraz metal neoklasyczny. Po prostu kocham Megadeth!
  • Preferencje filmowe/serialowe: filmy i seriale oglądam "od święta", prędzej pokuszę się o krótkie anime. Prawdopodobnie wynika to z tego, że nikt nie chce oglądać ze mną horrorów - nie mam pojęcia dlaczego. Ale Breaking Bad to naprawdę dobry serial!
  • Sisi. Cesarzowa mimo woli

     

    Allison Pataki jest amerykańską pisarką powieści historycznych i dziennikarką. Studiowała na uniwersytecie Yale, gdzie ukończyła filologię angielską. Na drugim roku studiów poznała swojego męża.

    W 2015 r. była współzałożycielką edukacyjnego i społecznego programu reConnect Hungary dla młodych dorosłych pochodzenia węgierskiego, którzy urodzili się w Stanach Zjednoczonych lub Kanadzie, który miał na celu pomóc im lepiej zrozumieć ich węgierskie dziedzictwo. Historia wojny o niepodległość jej miasta zainspirowała Pataki do napisania pierwszej książki opartej na życiu Benedicta Arnolda. Powieść została wydana w 2014 roku.

    Kim byłby cesarz austriacki bez żony? Kilka lat po objęciu tronu przez Franciszka Józefa, jego matka, arcyksiężna Zofia, postanawia zaaranżować ślub syna z bawarską księżniczką Heleną Wittelsbach, która jest najstarszą córką jej siostry. Wkrótce Helena przybywa na dwór wiedeński, lecz nie zjawia się sama. Towarzyszy jej matka i młodsza siostra Elżbieta, zwana przez wszystkich Sisi. Podczas spotkania z ciotką Zofią, Sisi ukradkiem wymienia spojrzenia z pewnym młodzieńcem w mundurze. Nie ma pojęcia, że jest nim sam cesarz Franciszek Józef, który uczestniczy w spotkaniu incognito. Wkrótce jednak cesarz ujawnia zgromadzonym swoją tożsamość, a Elżbieta, w przeciwieństwie do swojej siostry, wydaje się być nim oczarowana. Helena czuje się zmuszana do ślubu, którego wcale nie chce, ponieważ zupełnie nic nie czuje do młodego cesarza. Widząc, że Sisi i Franciszek mają się ku sobie, postanawia odrzucić zaręczyny, tym samym dając szansę swojej młodszej siostrze na zostanie cesarzową. Na drodze do ich szczęścia stoi jednak matka Franciszka, arcyksiężna Zofia, która uważa, że Elżbieta jest za młoda na małżeństwo oraz brakuje jej dworskiego wychowania i właściwego wykształcenia. Wkrótce jednak ulega synowi i postanawia poświęcić kilka miesięcy na przygotowanie Sisi do nowej roli – małżonki jej ukochanego syna, a zarazem cesarzowej. Niestety życie Elżbiety nie będzie usłane różami. Rygorystyczna teściowa, dworskie intrygi, międzynarodowe konflikty i okrutne przeciwności losu doprowadzą Sisi do niezwykle trudnych wyborów. Czy wybierze dobrze?

    Będąc dzieckiem uwielbiam serial animowany „Księżniczka Sissi” inspirowany postacią Elżbiety Bawarskiej. Nie mogłam przejść obojętnie wobec powieści „Sisi. Cesarzowa mimo woli”, zwłaszcza po mojej krótkiej wycieczce do Wiednia trzy lata temu, podczas której miałam okazję zwiedzić Pałac Schönbrunn i wysłuchać tylu wspaniałych opowieści o Habsburgach. Musiałam poznać Sisi lepiej i Allison Pataki dała mi taką możliwość.

    Jestem pod ogromnym wrażeniem szczegółowości tej powieści historycznej. Autorka dokładnie opisuje wygląd i ubiór bohaterów oraz ich codzienne nawyki, przybliżając czytelnikowi życie ówczesnych władców. Zabrakło mi jednak nieco bardziej skrupulatnych opisów wnętrz, by jeszcze bardziej poczuć dworski klimat. Allison Pataki nadrabia jednak ten brak prezentując nam wspaniałe okoliczności przyrody. Doskonale potrafiłam wyobrazić sobie szum strumienia i chłód płynącej w nim wody. Ta książka porusza wyobraźnię i jest to jej ogromnym atutem.

    „Sisi. Cesarzowa mimo woli” napisana jest prostym, współczesnym językiem. Brak archaizmów sprawia, że książkę czyta się bardzo szybko i z ogromną przyjemnością. Choć jest to powieść historyczna, nie odbiega swoim stylem od literatury obyczajowej czy teraźniejszego romansu. To niezwykle kobieca lektura. Fabuła wciąga już od pierwszej strony, a akcja jest wartka i pełna zwrotów. Niezliczone dworskie intrygi wzmagają ciekawość czytelnika.

    Trudno jest mi pisać o bohaterach powieści, ponieważ są to postaci historyczne, niewykreowane przez autorkę. Uważam jednak, że Allison Pataki doskonale scharakteryzowała każdą z nich. Nie sądziłam, że Franciszek Józef był tak bardzo uzależniony od swojej matki i za każdym razem posłusznie spełniał jej wolę. Niejednokrotnie miałam wrażenie, że jest maminsynkiem. Zofia zaś okazała się prawdziwą jędzą. Heterą, która tylko szukała sposobności, by dokuczyć swojej synowej. Sisi, zagubiona w zupełnie nowej roli, cesarzowej, żony, a później i matki, dzielnie stawiała czoła surowej, upierdliwej teściowej. Podziwiałam odwagę tej niezwykle młodej kobiety, jej upór w dążeniu do tego, by być przy boku ukochanego mężczyzny, choć małżeństwo z nim niosło za sobą mnóstwo wyrzeczeń i wywróciło świat Sisi do góry nogami. Elżbieta dla wybranka swojego serca przechodziła prawdziwe piekło na ziemi. A czy on potrafił to docenić? Jak się okazuje miłość, która miała trwać do ich ostatnich dni, choć była namiętna i żarliwa, okazała się dość krótka.

    Allison Pataki  w swojej powieści doskonale pokazuje historię cesarstwa austriackiego w XIX wieku, czyli za panowania późnych Habsburgów. Cieszę się, że książka nie jest przesycona polityką, której nie lubię w literaturze. Niechętnie sięgam po powieści historyczne, tym razem jednak nie żałowałam ani przez chwilę. Niejednokrotnie wzruszyłam się podczas lektury, a gdy dobrnęłam do końca, poczułam ogromny niedosyt. Jestem ogromnie ciekawa drugiej części.

    „Sisi. Cesarzowa mimo woli” jest powieścią historyczną napisaną jak najlepsza obyczajówka. Autorka przybliża czytelnikowi dzieciństwo Elżbiety Bawarskiej, a następnie pozwala mu towarzyszyć Sisi w najbardziej radosnych, jak i w pełnych smutku momentach jej życia. Młodziutka Elżbieta zakochuje się, zostaje żoną i cesarzową Austrii, jako matka przeżywa wzloty i upadki. Rozstajemy się z nią w chwili, gdy zostaje Królową Węgier, ale na szczęście nie na długo, ponieważ dalsze jej losy możemy śledzić w kolejnej części „Sisi. Samowolna cesarzowa”. Niecierpliwie czekam na kolejny tom oraz na serial, który ma się pojawić już pod koniec września.  Zachęcam do lektury wszystkie kobiety, bo to książka właśnie dla nas, o jednej z nas.

    Ocena: ✭✭✭✭✭

    Za egzemplarz recenzencki dziękuję księgarni internetowej:


    https://booktime.pl/

     

    2 komentarze