Kilka słów o mnie
Bloguję od 2005 roku. Jestem absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Pracuję w jednej z państwowych instytucji publicznoprawnych, a wolne chwile poświęcam mojej rodzinie, przyjaciołom i oczywiście fantastyce. To właśnie koleżanki skierowały moje zainteresowania w stronę niezwykłego świata książki, filmu, serialu czy gry. A nawet znalazło się wśród nich miejsce dla mangi i anime. Bywam na lokalnych eventach poświęconych fantastyce. Można znaleźć mnie na Pyrkonie, raz w cosplay'u, raz bez.
  • Preferencje literackie: fantastyka, kryminał, thriller, horror, biografia muzyczna, literatura obyczajowa, manga/komiks.
  • Preferencje muzyczne: rock (hard rock, classic rock), heavy metal (thrash/black/death/doom/power/speed metal) oraz metal neoklasyczny. Po prostu kocham Megadeth!
  • Preferencje filmowe/serialowe: filmy i seriale oglądam "od święta", prędzej pokuszę się o krótkie anime. Prawdopodobnie wynika to z tego, że nikt nie chce oglądać ze mną horrorów - nie mam pojęcia dlaczego. Ale Breaking Bad to naprawdę dobry serial!
  • Odpłata

     

    Agnieszka Jeż jest absolwentką filologii polskiej oraz bałtyckiej na Uniwersytecie Warszawskim. Przez wiele lat była związana z branżą wydawniczą. Pracowała na stanowisku redaktorki i wydawczyni.

    W 2016 r. zadebiutowała esejem o kuchni dwudziestolecia międzywojennego „Kuchnia dwudziestolecia. Co i jak jadano” oraz powieścią „Nie oddam szczęścia walkowerem” napisaną we współpracy z Pauliną Płatkowską. Autorka ma już na swoim koncie literackim kilka powieści obyczajowych, ale również cykl kryminałów o sierżant Wierze Jezierskiej. Współpracowała z wieloma wydawnictwami. Urodziła się i zdobywała wykształcenie w Warszawie, ale ma krakowskie i góralskie korzenie. Od dwudziestu lat mieszka w Sulejówku z mężem i trójką dzieci.

    Sierżant Wiera Jezierska zostaje wezwana do włamania w domku letniskowym na Mazurach. Sprawa wydaje się być jedną z tych  nudnych i błahych, w końcu włamania są dość częstym procederem. Przybiera jednak nieoczekiwany obrót, gdy pod podłogą w sieni Wiera znajduje zwłoki zaginionego przed laty mężczyzny i rower. W toku śledztwa okazuje się, że sprawa może być powiązana z morderstwem popełnionym niedawno na Podhalu. Tropy prowadzą również do pewnego Żyda, który został zastrzelony w powojennych czasach. Co łączy te trzy zbrodnie? Kim jest morderca i jaki ma motyw?

    „Odpłata” to druga część cyklu o sierżant Wierze Jezierskiej. Niestety nie czytałam pierwszego tomu, a nawet nie wiedziałam, że kryminalny debiut Agnieszki Jeż „Szaniec” rozpoczyna serię książek. Na szczęście „Odpłatę” można przeczytać bez znajomości poprzedniej części. 

    Choć wydarzenia opisane w powieści mają miejsce w 2020 roku, to czytelnik znajdzie liczne retrospekcje poprzedzające każdy rozdział. Mimo że każda z nich opatrzona jest datą i nazwą miejscowości, to często wprowadza mały zamęt, który lekko wybija z czytelniczego rytmu. Wielokrotnie pogubiłam się w fabule, a pod koniec książki, gdy akcja znacząco przyspieszyła i pojawiły się nowe zawiłości, sama już nie wiedziała, co się dzieje i zgubiłam związek przyczynowo-skutkowy. Zakończenie pojawiło się nie wiadomo skąd.

    Na uwagę zasługuje wielowątkowość powieści. Obok wątku kryminalnego, który zdecydowanie jest tutaj najważniejszy, pojawia się też wątek historyczny. Autorka nawiązuje do pogromu Żydów ocalałych z Holocaustu na Podhalu, który miał miejsce w 1945 roku. Dzięki lekturze „Odpłaty” można przypomnieć sobie temat antysemityzmu z lekcji historii oraz postać Józefa Kurasia „Ognia”, żołnierza Wojska Polskiego i Armii Krajowej, podhalańskiego partyzanta oskarżanego o mordowanie Żydów, którego pomnik znajduje się w Zakopanem w okolicy dworca PKP. W powieści lekko zarysowany został również wątek obyczajowy, a to za sprawą pewnego policjanta z Podhala.

    Wiera Jezierska jest bohaterką, którą od razu polubiłam. Choć, jak to w powieściach kryminalnych bywa, ma za sobą trudną przeszłość, jest samotna, wplątuje się w toksyczne relacje damsko-męskie. Sporo tu stereotypów, Wiera to taka wzorcowa policjantka z kryminałów. Plus jest taki, że jeszcze nie zagląda do kieliszka. Jeszcze. Mimo że ma spore doświadczenie w zawodzie, czasem popełnia głupie błędy, dzięki czemu autorka jej nie idealizuje.

    Agnieszka Jeż bardzo trafnie przedstawiła społeczeństwo Podhala, nawyki mieszkańców tego regionu, zamiatanie przemocy domowej pod dywan, patriarchat panujący w tamtejszych rodzinach. Ostatnio w mediach bardzo głośno było o tym, że Zakopane nie wdrożyło ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar. Jak się później okazało, nie było jedynym miastem, które nie przyjęło tej ustawy. Nie da się ukryć, że Podhale to bastion konserwatyzmu w Polsce, co autorka podkreśla w swojej książce.

    Powieść napisana jest lekkim piórem, czyta się ją sprawnie i całkiem przyjemnie. Ciekawe wątki, liczne intrygi i zwroty akcji sprawiają, że czytelnik cały czas trzymany jest w napięciu. Tak jak pisałam wcześniej, końcówka powieści nie jest zachwycająca, ale mimo to uważam, że lektura ta była ciekawym literackim doświadczeniem.

    „Odpłata” to wielowątkowa powieść kryminalna, kontynuacja cyklu o sierżant Wierze Jezierskiej, którą bez przeszkód można potraktować jako oddzielną lekturę. Książka pełna jest tajemnic sprzed lat, konfliktów społecznych i kulturowych, a także ogromnej dawki historii o antysemityzmie w powojennej Polsce, zwłaszcza na Podhalu. Najistotniejszy jest tu jednak wątek kryminalny i doskonale poprowadzone śledztwo. Moje pierwsze spotkanie z twórczością Agnieszki Jeż oceniam bardzo wysoko i polecam „Odpłatę” wszystkim miłośnikom literatury, ponieważ jestem przekonana, że powieść ta każdemu przypadnie do gustu.  

     
    Ocena: ✭✭✭✭✭

    Za możliwość przeczytania książki dziękuję:

    http://www.burdaksiazki.pl/

     


    24 komentarze

    1. Ta autorka zrobiła się ostatnio popularna w bibliotece, w której pracuję. Nie mamy jeszcze jej kryminałów, ale chętnie sprawdzę, czy możemy dokupic.

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Chętnie sprawdzę, co w kryminalnym kierunku twórczości tej autorki podoba się innym czytelnikom, jest zainteresowanie, zatem warto uwzględnić w planach czytelniczych. :)

        Usuń
    2. Muszę przyznać, ze nie słyszłam jeszcze o autorce. wydaje się, że jej pióro jest dość charakterystyczne. Jest to kontynuacja a to znaczy, że będzie cała seria kryminalna. Kinga

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Ja ją znam głównie z obyczajów, bardzo popularna się ostatnio zrobiła.

        Usuń
    3. Mam wrazenie, ze to bardzo interesujaca ksiazka. Dziekuje!

      OdpowiedzUsuń
    4. Nie do końca jestem zadowolona z lektury tej serii, ale można się oderwać od czasu do czasu.

      OdpowiedzUsuń
    5. Autorka ostatnio wydaje dość sporo. Dobrze, że ten tom Twoim zdaniem jest ciekawy.

      OdpowiedzUsuń
    6. Pierwszy raz słyszę o tej autorce, a myślę, że trafiłaby do mnie jej twórczość.

      OdpowiedzUsuń
    7. Nie czytałam jeszcze tej książki, ale czeka już na mojej półce.

      OdpowiedzUsuń
    8. Brzmi ciekawie, chociaż naprawdę nie rozumiem czemu dobra policjantka musi być zawsze po przejściach i plątać się w toksyczne relacje...

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Też już jestem nieco zmęczona bolesnym życiem prywatnym kluczowych postaci, tyle zawsze złego im się trafia. ;)

        Usuń
    9. Zupełnie nie znam twórczości tej autorki, nie miałam dotąd okazji, by się z nią zapoznać, ale kryminalne powieści należą do moich ulubionych, zatem tytuł już wciągam na listę czytelniczą. :)

      OdpowiedzUsuń
    10. Jak na debiutancką serię to bardzo dobrze się zapowiada. Sięgnę po nią w wolnym czasie :)

      OdpowiedzUsuń
      Odpowiedzi
      1. Pomysł na fabuły jest ciekawy, ale wykonanie nie do końca mi odpowiada.

        Usuń
    11. Brzmi interesująco, chociaż nie do końca są to moje klimaty.

      OdpowiedzUsuń
    12. Mam ten cykl w planach przeczytać.

      OdpowiedzUsuń
    13. LUBIĘ KSIĄŻKI TEGO TYPU. CHĘTNIE ZAPOZNAM SIĘ I Z TĄ AUTORKĄ

      OdpowiedzUsuń
    14. Chyba umknęła mi pierwsza część. Muszę ją nadrobić.

      Książki jak narkotyk

      OdpowiedzUsuń
    15. Bardzo lubię jej twórczość "Szaniec" również polecam.

      OdpowiedzUsuń
    16. Anonimowy18:18

      Książka zbytnio nie dla mnie, ale na pewno znajdzie swoich czytelników :D Pozdrawiam.

      OdpowiedzUsuń
    17. Nie do końca podoba mi się zamyka tej książki, choć fajnie ją opisałaś.

      OdpowiedzUsuń
    18. O, autorka jest absolwentką mojego wydziału, rozejrzę się za jej książkami :)

      OdpowiedzUsuń
    19. Brzmi fajnie. Jestem ciekawa książki autorstwa osoby, która przez wiele lat związana była z branżą wydawniczą :) Mam nadzieję, że w przyszłości będę miała okazję zapoznać się z tą serią.

      OdpowiedzUsuń
    20. nie do końca mój klimat, ale jest coś w tej książce, co mnie zaintrygowało

      OdpowiedzUsuń