Kilka słów o mnie
Bloguję od 2005 roku. Jestem absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Pracuję w jednej z państwowych instytucji publicznoprawnych, a wolne chwile poświęcam mojej rodzinie, przyjaciołom i oczywiście fantastyce. To właśnie koleżanki skierowały moje zainteresowania w stronę niezwykłego świata książki, filmu, serialu czy gry. A nawet znalazło się wśród nich miejsce dla mangi i anime. Bywam na lokalnych eventach poświęconych fantastyce. Można znaleźć mnie na Pyrkonie, raz w cosplay'u, raz bez.
  • Preferencje literackie: fantastyka, kryminał, thriller, horror, biografia muzyczna, literatura obyczajowa, manga/komiks.
  • Preferencje muzyczne: rock (hard rock, classic rock), heavy metal (thrash/black/death/doom/power/speed metal) oraz metal neoklasyczny. Po prostu kocham Megadeth!
  • Preferencje filmowe/serialowe: filmy i seriale oglądam "od święta", prędzej pokuszę się o krótkie anime. Prawdopodobnie wynika to z tego, że nikt nie chce oglądać ze mną horrorów - nie mam pojęcia dlaczego. Ale Breaking Bad to naprawdę dobry serial!
  • Diabeł wcielony


    Donald Ray Pollock to amerykański pisarz. Pochodzi z Knockemstiff w stanie Ohio. W 2008 roku po raz pierwszy wydał zbiór opowiadań „Knockemstiff”, które powstały w oparciu o jego doświadczenia z okresu dorastania w tejże miejscowości.  
    Całe swoje dorosłe życie spędził w Chillicothe w Ohio, gdzie pracował w fabryce papieru jako robotnik i kierowca ciężarówki. W wieku pięćdziesięciu lat rozpoczął studia na Uniwersytecie Stanowym w Ohio.  W 2011 roku zadebiutował powieścią „Diabeł wcielony”, która szybko zyskała uznanie krytyków literackich. Jego prace ukazały się w różnych czasopismach literackich, między innymi w „Epoch”, „Sou'wester”, „Granta”, „Third Coast”, „River Styx”, „The Journal”, „Boulevard”, „Tin House”oraz „PEN America”. Jego najnowsza powieść „The Heavenly Table” została wydana w lipcu 2016 r. W styczniu 2017 r. zdobyła pierwsze miejsce w kategorii międzynarodowej Deutscher Krimi Preis, jednak do dziś nie została przetłumaczona na język polski.

    Akcja powieści ma miejsce na prowincji w południowym Ohio i Zachodniej Wirginii i ciągnie się od czasów końca II wojny światowej do drugiej połowy lat sześćdziesiątych XX wieku. W 1945 roku z wojny w Wietnamie wraca Willard Russell. Weterana dręczą wspomnienia z masakry, która odbyła się na Południowym Pacyfiku. Mężczyzna przygląda się też powolnej śmierci swojej żony Charlotte, która choruje na raka. Jego modlitwy, krwawe ofiary i obrzędy nie przynoszą żadnych rezultatów. Temu wszystkiemu przygląda się ich syn – Arvin Eugene Russell, który obserwując upadek swoich rodziców, wyniesie bardzo cenną lekcję. Kolejnymi bohaterami powieści jest kaznodzieja Roy, który bez cienia obrzydzenia połyka pająki na oczach wiernych i jego kaleki pomocnik Theodore, wirtuoz gry na gitarze, który jednak ma swoje za uszami i próbuje uciec przed wymiarem sprawiedliwości. Carl i Sandy Henderson to zaś małżeństwo seryjnych morderców, którzy przemierzając amerykańskie autostrady, wyszukują autostopowiczów idealnie nadających się na modeli, nie tylko po to, by zrobić im zdjęcia, ale by pozbawić ich życia. 

    Do ostatnich stron nie wiadomo, czy przedstawione w powieści historie łączą się ze sobą, ponieważ Donald Ray Pollock przeskakuje z wątku na wątek. Jednocześnie nie wprowadza do lektury chaosu, co mogłoby doprowadzić czytelnika do ogłupienia. Jest to jedna z tych książek, której fabułę trudno przewidzieć, która trzyma w napięciu do samego końca i zachwyca z każdym kolejnym rozdziałem. Autor nie oszczędza swoich bohaterów, nad którymi wisi swojego rodzaju fatum, nie stroni od brutalności, czyni z nich ludzi przesiąkniętych złem do szpiku kości. Ich zachowania i działania bardzo często są drastyczne, pozbawione litości, wręcz zezwierzęcone. Biorąc pod uwagę powyższe, powieść wydaje się aż nierzeczywista, choć trudno mówić o odrealnieniu, gdy mamy do czynienia z wydarzeniami, które naprawdę mogły mieć miejsce w przeszłości. 

    Styl i język, którym posługuje się Donald Ray Pollock nie sprawiają żadnych trudności w zrozumieniu treści lektury. Opisy są barwne, dzięki czemu czytelnik czuje się tak, jakby był obserwatorem przedstawionych przez autora wydarzeń. Wartka, trzymająca w napięciu akcja nie pozwala ani na chwilę wedrzeć się nudzie. Od tej historii, z jednej strony pełnej okrucieństwa, z drugiej całkiem poruszającej, trudno jest się oderwać. 

    „Diabeł wcielony” to książka osadzona w dość mrocznym klimacie, gdzie zło czai się za każdym rogiem i w niemalże każdym z bohaterów.  Powieść łączy ze sobą cechy horroru, thrillera i kryminału, więc z pewnością znajdzie rzeszę fanów wśród miłośników wyżej wspomnianych gatunków. Nie można przejść obojętnie wobec tej historii pełnej morderców i religijnych fanatyków. 


    Ocena: ✭✭✭✭✭✭✭✭✭✭

    Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu: 
    http://www.papierowyksiezyc.pl/zapowiedzi.html


    33 komentarze

    1. Ooo, brzmi ciekawie, zapisuję :)

      OdpowiedzUsuń
    2. Brzmi ciekawie, choć nie jest, to mój ulubiony gatunek.

      OdpowiedzUsuń
    3. To raczej nie dla mnie książka, łączy w sobie kategorie za którymi nie przepadam

      OdpowiedzUsuń
    4. Książka zapowiada się interesującą na pewno gdy będę w księgarni to złapię tą książkę w swoje ręce.

      OdpowiedzUsuń
    5. Horrorów nie lubię... Potem się boję 😂

      OdpowiedzUsuń
    6. Sama nie wiem, jak dla mnie to napewno nie na tym etapie. Miłego tygodnia.

      OdpowiedzUsuń
    7. fabuła dość ciekawa, zapisuje na jesienną liste

      OdpowiedzUsuń
    8. Brzmi bardzo, bardzo dobrze! Do przeczytania!

      OdpowiedzUsuń
    9. wow, brzmi bardzo ciekawie :)

      OdpowiedzUsuń
    10. Horrory nie dla mnie, ale może się kiedyś zdecyduję?

      OdpowiedzUsuń
    11. Taka mieszanka gatunków bardzo mi odpowiada, chętnie zatem zwrócę uwagę na książkę. :)

      OdpowiedzUsuń
    12. Mroczny klimat oraz połączenie moich ulubionych gatunków literackich, przekonało mnie, że koniecznie muszę sięgnąć po ten tytuł. 😊

      OdpowiedzUsuń
    13. O i to jest coś dla mnie tajemnica do końca 😍

      OdpowiedzUsuń
    14. Trzeba czytać w dzień, żeby w nocy się te pająki nie snily :)

      OdpowiedzUsuń
    15. Książka zdecydowanie nie jest w moim typie. Myślę jednak, że znajdzie wielbicieli

      OdpowiedzUsuń
    16. Tytuł jest bardzo intrygujący.
      Myślę, że mogłaby mi się spodobać.

      OdpowiedzUsuń
    17. Książka zapowiada się ciekawie, lubię takie klimaty.

      OdpowiedzUsuń
    18. Nie słyszałam o niej wcześniej, ale zapowiada się świetnie. Muszę spróbować!

      OdpowiedzUsuń
    19. Ok zapisuje, brmzi ciekawie.

      OdpowiedzUsuń
    20. Chyba nie do końca dla mnie, ale sprawdź daty - napisałaś że w 1945 bohater wraca z wojny w Wietnamie... chyba chodziło o II Wojnę światową, bo wojna w Wietnamie trwała od 1955 do 1975r.

      OdpowiedzUsuń
    21. Anna07:24

      polecę znajomemu :)

      OdpowiedzUsuń
    22. Uwielbiam takie klimaty, więc na pewno przeczytam :)

      OdpowiedzUsuń
    23. W 100% jest to moja ulubiona książka. Na pewno wrócę do niej jeszcze nie raz.

      OdpowiedzUsuń
    24. Polecam https://e-neko.pl sklep otaku anime manga!

      OdpowiedzUsuń
    25. Nie do końca jestem przekonana. Zapewne dlatego, że jak czytam czy słyszę Wietnam to już mi się włącza "nie". Ale może kiedyś się przekonam?

      OdpowiedzUsuń
    26. Z ciekawości przeczytam, nawet wiem ze maja ja w mojej bibliotece miejskiej

      OdpowiedzUsuń
    27. Jedna z najciekawszych propozycji o jakich ostatnio słyszałam. Muszę ją przeczytać :)

      OdpowiedzUsuń
    28. Tego typu książek nie lubię. Czekam na kolejny wpis :)

      OdpowiedzUsuń
    29. Bardzo wysoka ocena, aż chyba sie skuszę :)

      OdpowiedzUsuń
    30. Ciekawa książka

      OdpowiedzUsuń