Kilka słów o mnie
Bloguję od 2005 roku. Jestem absolwentką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Pracuję w jednej z państwowych instytucji publicznoprawnych, a wolne chwile poświęcam mojej rodzinie, przyjaciołom i oczywiście fantastyce. To właśnie koleżanki skierowały moje zainteresowania w stronę niezwykłego świata książki, filmu, serialu czy gry. A nawet znalazło się wśród nich miejsce dla mangi i anime. Bywam na lokalnych eventach poświęconych fantastyce. Można znaleźć mnie na Pyrkonie, raz w cosplay'u, raz bez.
  • Preferencje literackie: fantastyka, kryminał, thriller, horror, biografia muzyczna, literatura obyczajowa, manga/komiks.
  • Preferencje muzyczne: rock (hard rock, classic rock), heavy metal (thrash/black/death/doom/power/speed metal) oraz metal neoklasyczny. Po prostu kocham Megadeth!
  • Preferencje filmowe/serialowe: filmy i seriale oglądam "od święta", prędzej pokuszę się o krótkie anime. Prawdopodobnie wynika to z tego, że nikt nie chce oglądać ze mną horrorów - nie mam pojęcia dlaczego. Ale Breaking Bad to naprawdę dobry serial!
  • A ja Łódź wolę...


    Dorota Ceran jest dziennikarką telewizyjną i prasową, publicystką, pisarką i felietonistką Gazety Wyborczej. Pracowała dla Telewizji Polskiej S.A, od listopada 2017 roku jest redaktorką ceranpress.blogspot.com - bloga o tematyce polityczno-społecznej, na którym można znaleźć wywiady, artykuły oraz felietony.
    Dorota Ceran  napisała książkę „Smutku nie cenią w Neapolu”, która jest rodzajem literackiego reportażu. Wykłada na Politechnice Łódzkiej.
    Zbliżają się wybory samorządowe i z pewnością wszyscy macie już przesyt polityki. Ja również! Jednak zgodziłam się przeczytać i zrecenzować książkę Doroty Ceran, która jest wywiadem z obecną Prezydent Miasta Łodzi – Hanną Zdanowską, ponieważ mieszkam w Łodzi od sześciu lat, uwielbiam to miasto i miałam nadzieję dowiedzieć się o nim czegoś więcej. W polityczną stronę tej lektury zagłębiać się nie będę, działań pani Prezydent oceniać nie zamierzam, skupię się głównie na literackich walorach tej propozycji. A było ich całkiem sporo!
    „Piotrkowska to mainstream, a Łódź to miasto offu. Miasto sztuki spoza głównego nurtu, szemranych zaułków, gdzie czai się dziwaczne piękno pofabrycznych klimatów”.
    Książka „A ja Łódź wolę…” to zapis 17 godzin rozmów, które Dorota Ceran przeprowadziła z Prezydentem Miasta Łodzi Hanną Zdanowską. Podzielona jest na sześć części: Lata 60., Lata 70., Lata 80., Lata 90., Lata 2000-2009 i Lata 2010-2017. W każdej z nich przedstawiono najważniejsze wydarzenia omawianej dekady, które rozegrały się w Polsce, ale i również poza jej granicami. Nie zabrakło wspomnień pani Prezydent, a także licznych wzmianek o przemianach mających miejsce w Łodzi. Książka ta pokazuje, jak na przestrzeni ostatnich sześćdziesięciu lat rozwijała się Łódź i jakie istotne zmiany w niej zaszły. Jest to przyjemny spacer po jej ulicach, a także zabytkach, budynkach i miejscach, które mają kluczowe znaczenie dla miasta. Niektóre z nich poległy pod buldożerami, inne uratowano i tknięto w nie nowe życie, a jeszcze inne powstały od podstaw. Wiele z tych inwestycji nigdy by nie powstało, gdyby nie Hanna Zdanowska, ale nie mnie oceniać, ile pani Prezydent zrobiła dla Łodzi. Politycznie związana jestem w pełni z moim rodzinnym miastem.
    „A ja Łódź wolę…” to świetna powtórka z lekcji historii. Przypomina nam sylwetki poprzednich prezydentów miasta, czasem nawet rozlicza ich z działalności. Hanna Zdanowska opowiada również o czasach swojego dzieciństwa, dojrzewaniu, studenckich latach, ale też o karierze politycznej. Łódź, a także wydarzenia ze świata, które miały miejsce na przestrzeni tych lat, stanowią doskonałe tło dla wspomnień pani Prezydent. Strajki robotników w PRL, rozpad ZSRR, atak na World Trade Center, czy śmierć Jana Pawła II – to przykłady wydarzeń historycznych, które nie zostały przemilczane w trakcie tego długiego wywiadu.
    Książka liczy sobie nieco ponad 350 stron. Pośród tekstu pojawiają się stare zdjęcia Łodzi oraz Hanny Zdanowskiej, niestety jest ich bardzo mało. A szkoda, bo uważam, że dobrze byłoby pokazać ważne dla Łodzi miejsca i zachęcić tym samym turystów do przyjazdu.
    „A ja Łódź wolę…” to ciekawy wywiad z Hanną Zdanowską – Prezydentem Miasta Łodzi. Z pewnością jest to lektura obowiązkowa dla mieszkańców miasta, ale polecam ją również tym, którzy nie są wcale z Łodzią związani i nigdy w niej nie byli. Jestem przekonana, że ta książka zachęci Was do jej odwiedzenia i zechcecie na własne oczy zobaczyć miejsca i zabytki, które zostały wspomniane przez panią Prezydent oraz Dorotę Ceran. A czytelnikom mojego bloga mogę zaproponować nawet spotkanie ze mną w jakimś fajnym lokalu na Piotrkowskiej. 


    Ocena: ✭✭✭✭✭✭✭✭✭

    Za egzemplarz recenzencki dziękuję wydawnictwu: 
    http://novaeres.pl/blog/


    7 komentarzy

    1. To raczej nie jest książka dla mnie, ale fajnie, że Tobie się podobała. 😊

      OdpowiedzUsuń
    2. Bardzo dziękuję za wnikliwą i badzo sympatyczną recenzję. I mam nadzieję, że spotkamy się na Pitrkowskiej...

      OdpowiedzUsuń
    3. przeczytałam, bardzo mi się podoba forma, treść, zdjęcia . Dziękuję, ze czytając miałam okazję współuczestniczyć w tej rozmowie!

      OdpowiedzUsuń
    4. OOOO Widze mój klimat książki może się skusze ;)

      OdpowiedzUsuń
    5. Nie wątpię w to, że książka jest ciekawa. To jednak nie mój gatunek. Może gdybym mieszkała w Łodzi zdecydowałabym się po nią sięgnąć. Ale tym razem chyba rezygnuję.

      OdpowiedzUsuń
    6. Taka wysoka ocena zdecydowanie zachęca.

      OdpowiedzUsuń
    7. Koniecznie muszę przeczytać :)

      OdpowiedzUsuń